Η εισήγηση του Βασίλη Κοσμά στο Δημοτικό Συμβούλιο για τα δημοτικά τέλη του 2026

Κυρία Πρόεδρε,
Για μια ακόμη φορά, διαπιστώνεται ότι για τον ισοσκελισμό των ανταποδοτικών τελών χρησιμοποιείται ποσό από τους ΚΑΠ. Για το 2026 το ποσόν αυτό ανέρχεται στα 1.569.000€ και είναι αρκετά σημαντικό, καθώς και η αύξηση των Δημοτικών Τελών για το 2026 είναι αρκετά αισθητή.
Κατά την άποψή μας, όπως πολλές φορές έχουμε πει στην αίθουσα αυτή, η λύση αυτή δεν είναι η ενδεδειγμένη.
Για εμάς, η μείωση του κόστους των Δημοτικών Τελών πρέπει να επιτυγχάνεται μέσω:
- Εξοικονόμησης από την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος:
Εάν σήμερα λειτουργούσε το έργο των LED, το οποίο καρκινοβατεί, η εξοικονόμηση θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη.
Ακόμη, εάν άλλαζε ο πάροχος της ηλεκτρικής ενέργειας δίνοντας ένα φθηνότερο τιμολόγιο, θα υπήρχε περαιτέρω εξοικονόμηση. Βέβαια, ο «άλλος» πάροχος (εκτός ΔΕΗ) θα έπρεπε να πληρώνεται και να εξοφλείται τακτικά! (κάτι ανάλογο συμβαίνει και στη ΔΕΥΑΙ).
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφέρω το εξής: σύμφωνα με το δημοτικό σχέδιο μείωσης εκπομπών (ΔΕ 29/10/25) το 2019 καταναλώσαμε 7.325.307kwh, καθαρά για φωτισμό οδών, πλατειών και κοινοχρήστων χώρων και όχι για κλιματιστικά γραφείων και σχολείων και για αντλιοστάσια!
Η σημερινή κατανάλωση υπολογίζεται ότι ανέρχεται στις 8.500.000 kwh περίπου. Με την τιμή των 0,17 €/kwh που μας χρεώνει η ΔΕΗ, θα έπρεπε για το 2026 να πληρώσουμε 1.500.000€ περίπου και όχι 2.230.000€ που εγγράφετε στις δαπάνες των Δημοτικών Τελών. Δεν κατανοούμε γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά των 730.000€?
- Ανακύκλωσης
Σήμερα, το Πράσινο Σημείο και οι Γωνιές ανακύκλωσης, δεν λειτουργούν ακόμη! Για αυτό και η σχετική είσπραξη είναι μικρή και ανέρχεται στις 60.000 ευρώ, κατά 5.000 ευρώ μικρότερη και από το 2025! Πολύ μικρή έως ελάχιστη η ανακύκλωση στον Δήμο Ιωαννιτών, την οποία πρέπει να αυξήσετε σημαντικά ώστε να υπάρξει και το αντίστοιχο όφελος. Βέβαια, αυτό θα απαιτήσει και σημαντική δαπάνη για την επικοινωνία και την ευαισθητοποίηση των δημοτών.
- Ολοκληρωμένης διαχείρισης βιοαποβλήτων.
Παραμένει σε νηπιακή κατάσταση, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει και από τη διαχείριση αυτή περαιτέρω εξοικονόμηση.
Δυστυχώς, καμία από τις παραπάνω προτάσεις μας δεν έχει υιοθετηθεί μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει μία μείωση ή έστω μία σταθερότητα στις δαπάνες για τα Ανταποδοτικά Τέλη από έτος σε έτος.
Απεναντίας, παρατηρούμε αυξήσεις και σε κάποιες δαπάνες που δεν μπορούμε να κατανοήσουμε, όπως:
- Η αύξηση του κόστους των ανταλλακτικών και των καυσίμων, κατά 362.000€ έναντι του 2025, αφού και οι διαδρομές των οχημάτων είναι λιγότερες λόγω των ΣΜΑ και υπάρχουν πλέον πολλά καινούρια οχήματα.
- Η αύξηση της υπηρεσίας παροχής υποστηρικτικών υπηρεσιών αποκομιδής απορριμμάτων, κατά 1.061.623€ σε σχέση με το 2025.
Παρατηρούμε ακόμη ότι ως έσοδα από καθυστερούμενα παρελθόντων ετών, προϋπολογίζετε περίπου 55.000 ευρώ. Ποσό ελάχιστο. Στον προϋπολογισμό που θα φέρετε, θα μας δώσετε το πραγματικό χρωστούμενο ποσό.
Συνοψίζοντας τα παραπάνω, μιλάμε για ένα ποσό αύξησης των δαπανών των ανταποδοτικών περίπου 2.000.000 ευρώ.
Ας αναφερθούμε τώρα και στα έσοδα που θα εισπραχθούν από τους συμπολίτες μας για να ισοσκελιστεί η αύξηση των τελών έναντι του 2025.
Α. Πρόβλεψη εσόδων από οικιακή χρήση.
Το 2025 από 5.631.257 μ2 προϋπολογίστηκε είσπραξη 9.068.316 ευρώ.
Το 2026 από 5.624.070 μ2 προϋπολογίζεται είσπραξη 10.022.127 ευρώ.
Αν και λιγότερα τετραγωνικά κατά 7.187 μ2 έχουμε αύξηση εσόδων κατά
953.811 €, δηλαδή κατά 11% περίπου, έναντι του 2025.
Β. Πρόβλεψη εσόδων από ακίνητα οικονομικής δραστηριότητας.
Το 2025 από 1.774.213 τετραγωνικά προϋπολογίστηκε είσπραξη 4.458.692 €.
Το 2026 από 1.792.959 μ2 προϋπολογίζεται είσπραξη 5.692.013 €.
Παρόλο που υπάρχει και μία μικρή αύξηση των τετραγωνικών κατά 18.746 μ2, η αύξηση των εσόδων ανέρχεται στο 1.233.321 ευρώ, δηλαδή αύξηση κατά 27% έναντι του 2025.
Δηλαδή, για το 2026, θα πρέπει να εισπραχθούν -ώστε να ισοσκελιστούν με την αύξηση των δαπανών- από τους συμπολίτες μας 2.000.000€ εκατομμύρια ευρώ περίπου, περισσότερα από ότι πέρυσι.
Η σύγκλιση των τιμών μεταξύ των Δημοτικών Ενοτήτων ή η τήρηση της αναλογικότητας που αναφέρονται στην εισήγηση, για εμάς είναι δικαιολογίες. Οι οικίες στα Ιωάννινα που αντιστοιχούν στο 63% του συνόλου των τετραγωνικών των οικιών, προσδίδουν στη συνολική αύξηση 531.392 ευρώ. Τα καταστήματα στα Ιωάννινα αντιστοιχούν στο 41% του συνόλου των τετραγωνικών των καταστημάτων, προσδίδουν αντίστοιχα 702.040 ευρώ. Συνολικά, η πόλη των Ιωαννίνων προσδίδει αύξηση στα τέλη κατά 1.233.432 ευρώ. Το ποσόν αυτό που αντιστοιχεί στο 50% και πλέον του συνολικού ποσού της αύξησης (2.000.000 εκατ. ευρώ), το επωμίζεται για μία ακόμη φορά η πόλη των Ιωαννίνων. Το θεωρείται δίκαιο αυτό;
Κύριοι συνάδελφοι,
Σε συνέχεια των προαναφερόμενων, νομίζω ότι κάθε αύξηση των τελών προς τους συμπολίτες είναι άσκοπη και έχουμε υποδείξει -πολλές φορές- τους τρόπους για να αντιμετωπιστεί το κόστος των ανταποδοτικών.
Η παράταξή μας, από την εισήγηση, καταψηφίζει τον 1ο και 3ο γενικό συντελεστή και υπερψηφίζει όλους τους υπόλοιπους γενικούς συντελεστές καθώς και το κοινωνικό τιμολόγιο.

