Λούλα Βέρμπη: Οι επιτροπές του Δήμου μας πρέπει να λειτουργήσουν ουσιαστικά και παραγωγικά προς όφελος των πολιτών

Λούλα Βέρμπη: «Η Δημοτική Αρχή να εφαρμόσει στην πράξη τις αρχές (συνεργασία, συμμετοχικότητα) που η ίδια διακηρύσσει, υιοθετώντας τις προτάσεις μας για την παραγωγική και ουσιαστική λειτουργία των επιτροπών που η ίδια έχει συγκροτήσει»
Μετά την κατάργηση των νομικών προσώπων στους Δήμους, εδώ και σχεδόν δύο χρόνια, οι αρμοδιότητές τους μεταφέρθηκαν στις λεγόμενες συμβουλευτικές επιτροπές του Δημοτικού Συμβουλίου — όπως ρητά προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία. Οι επιτροπές αυτές δεν είναι τυπικά όργανα, αλλά αποτελούν τη θεσμική συνέχεια των Ν.Π.Δ.Δ., με ρόλο συμβουλευτικό, διαμεσολαβητικό και συμμετοχικό στη διοίκηση του Δήμου.
Σύμφωνα με τον ν. 3852/2010 (άρθρα 67 και 70), τον νόμο 5056/2023, άρθρο 8, το άρθρο 2 παρ. 3 της Υπουργικής Απόφασης 2804/2025 (ΦΕΚ Β’ 109/21-01-2025) – που αποτελεί τον Πρότυπο Κανονισμό Λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου – και την Εγκύκλιο 26/37844/2024 του Υπουργείου Εσωτερικών, ορίζεται ότι, οι Επιτροπές αυτές πρέπει να διαθέτουν:
- σαφή οργανωτική δομή,
- καθορισμένη στοχοθεσία,
- συγκεκριμένη διαδικασία ενημέρωσης των μελών,
- και τακτική συχνότητα συνεδριάσεων.
Ωστόσο, έχουμε επισημάνει ένα ουσιαστικό έλλειμμα εφαρμογής αυτού του θεσμικού πλαισίου στον Δήμο μας.
Είμαι ορισμένη ως μέλος στην Επιτροπή Πολιτισμού και στην Επιτροπή ΚΔΑΠ ΜΕΑ, ενώ, ο συνάδελφος της παράταξής μας, κύριος Βασίλης Κοσμάς, συμμετέχει στην Επιτροπή Δημοτικής Πινακοθήκης.
Και όμως, από τον Φεβρουαρίου 2025, η Επιτροπή Πολιτισμού δεν έχει συγκληθεί ούτε μία φορά, ανάλογη κατάσταση επικρατεί και στην Επιτροπή Δημοτικής Πινακοθήκης και όσο για την Επιτροπή ΚΔΑΠ ΜΕΑ, κλήθηκα μόνο δύο φορές. Τον Σεπτέμβριο του 2024 και πρόσφατα στις 30 Σεπτεμβρίου 2025, αποκλειστικά για θέματα υπογραφής των voucher των ωφελούμενων του ΚΔΑΠμεΑ. Στο ενδιάμεσο διάστημα δεν υπήρξε καμία άλλη ενημέρωση ή όχληση.
Πρακτικά, λοιπόν, ενώ είμαστε μέλη επιτροπών, δεν μας δίνεται η δυνατότητα να ασκήσουμε τον θεσμικό μας ρόλο και να συμβάλουμε ουσιαστικά στα κρίσιμα ζητήματα του Δήμου.
Υπενθυμίζω ότι η ίδια η Υ.Α. 2804/2025 στο άρθρο 19, προβλέπει ότι τα μέλη των επιτροπών για θέματα των καταργηθέντων νομικών προσώπων (όπως ΚΔΑΠ ΜΕΑ, πολιτιστικές δομές, πινακοθήκες κλπ) πρέπει να έχουν ουσιαστική συμμετοχή, ώστε να προάγεται η διαβούλευση και η στρατηγική ανάπτυξη κάθε τομέα. Η σύσταση των επιτροπών δεν αποσκοπεί στην τυπική εκπροσώπηση, αλλά στην ενεργή συμμετοχή των μελών της.
Για τη σωστή, εύρυθμη και παραγωγική λειτουργία των Επιτροπών, η παράταξή μας ΙΩΑΝΝΙΝΑ_2023 προτείνει τα παρακάτω:
- την κατάρτιση οργανογράμματος λειτουργίας κάθε επιτροπής, με σαφή ορισμό ρόλων, αρμοδιοτήτων και στοχοθεσίας, όπως προβλέπει η εγκύκλιος του ΥΠΕΣ και η ανάρτησή του στην ιστοσελίδα του Δήμου,
- τη θέσπιση συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, με ευθύνη των αρμόδιων αντιδημάρχων και προέδρων των επιτροπών, ώστε να πραγματοποιούνται τακτικές συνεδριάσεις ανά δίμηνο, με καθορισμένη ημερήσια διάταξη και έγκαιρες εισηγήσεις,
- την ενημέρωση όλων των μελών, τόσο για τις συνεδριάσεις (δια ζώσης ή δια περιφοράς) όσο και για τις δράσεις και εκδηλώσεις που γίνονται υπό την εποπτεία της κάθε επιτροπής, έγκαιρα και ηλεκτρονικά και
- τη δημοσιοποίηση στην ιστοσελίδα του Δήμου των ημερομηνιών συνεδριάσεων, των πρακτικών και αποφάσεων των επιτροπών, για λόγους διαφάνειας.
Μόνο με τον τρόπο αυτόν μπορεί να διασφαλιστεί η δημοκρατική λειτουργία του Δήμου μας.
Διαφορετικά, είναι πλήρως αντιφατικό οι επιτροπές να λειτουργούν «τύποις», ενώ η δημοτική αρχή να δηλώνει ότι η προτεραιότητά της είναι η συνεργασία, η συμμετοχικότητα και η δημοκρατικότητα.
Καλούμε, λοιπόν, τη Δημοτική Αρχή να εφαρμόσει στην πράξη τις αρχές που η ίδια διακηρύσσει, υιοθετώντας τις προτάσεις μας για την παραγωγική και ουσιαστική λειτουργία των επιτροπών που η ίδια έχει συγκροτήσει.